En bici ruta Puigcerdà – Urtx – Soriguerola – Sanavastre – Bolvir – Puigcerdà (Cerdanya)

Hola com anem?

Avui us presento una nova ruta en btt amb inici i final a Puigcerdà. El recorregut és quasi circular, comença en el Parc dels Quatre Camins, direcció Sant Marc, i acaba a l’estació de tren de Puigcerdà, el Transpirinenc.

Foto satèlit de la ruta Puigcerdà – Urtx – Soriguerola – Sanavastre – Bolvir – Puigcerdà

El trajecte recorre una distància de 21 kilòmetres. Sens dubte és la ruta més llarga que hem fet fins avui. És una mica més exigent que les altres, però segueix sent molt apte per a casi tots els públics.
Com sempre fins ara, el recorregut combina trams de terra i asfalt (i algun que altre basalt de grans dimensions..)

Iniciem la nostra ruta en el Parc dels Quatre Camins, on comença el Camí de Sant Marc, en el polígon industrial.

Puigcerdà
Inici del Camí de Sant Marc

Seguim pel Camí de Sant Marc i deixem enrere el polígon industrial. Ben aviat se’ns obre camp en ambdós costats del camí (asfaltat).

Camí de Sant Marc

Passem pel costat del Golf de Sant Marc i seguim recte fins arribar al riu Segre on l’entravessem per sobre el pont.

Pont del Segre

A l’altre banda del riu anem cap a la dreta tot seguint el seu curs fins arribar al desviament del camí de Queixans. Continuem pel camí de terra.

Camí de Queixans

Uns 600 metres més endavant arribem a un encreuament. A mà dreta veiem el riu amb una petita platja que en dies de calor ens podem remullar sense cap problema.
Continuem recte en direcció Queixans.

Direcció Queixans

Seguint el camí arribem a una altre encreuament. Ens desviem cap a la dreta en direcció Talltorta. Una mica més endavant entrem en terreny asfaltat. A partir d’aquí comença una ascensió que té el punt més alt a Urtx. Des de l’encreuament en direcció Talltorta fins a Urtx, hi ha casi 2 kilòmetres de pujada.

Direcció Talltorta

Continuem i trobem un desviament cap a l’estació de tren de Queixans. Podeu optar per desviar-vos per veure-la i seguir després la ruta, o continuar recte.

Desviament estació de tren de Queixans

Un cop hem passat el desviament de l’estació de tren, continuem recte per enllaçar amb la carretera de la Collada de Toses (N-260). Hem d’estar molt atents i anar amb compte, perquè és un encreuament perillós!
Seguim carretera amunt fins arribar al desviament d’Urtx.

Desviament d’Urtx

Tombem a la dreta i comencem a baixar per la carretera GIV-4034 fins arribar a la carretera E-9.
Uns metres abans de la carretera seguim pel camí de terra en direcció Bolvir.

Direcció Bolvir

Seguim pel camí de terra per travessar la E-9 per sota el pont.

Pont de la carretera E-9

A l’altra banda de la carretera trobem una creu de grans dimensions. Aquesta creu va ser erigida en memòria a les víctimes de la guerra durant l’estiu de l’any 1936. 21 persones empresonades van ser portades en aquest indret per morir assassinades. 20 van perdre la vida, tan sols 1 es va poder escapar..
Continuem pel camí asfaltat a la dreta de la creu en direcció Soriguerola.

Creu

Hi ha una mica de pujada per seguir després per un tram més o menys pla on gaudim de bones vistes de la vall en totes direccions. Uns 400 metres més endavant trobem una desviació. Seguim en direcció Soriguerola.

Direcció Soriguerola

Continuem per aquest tram asfaltat, passem per Soriguerola i pel Golf de Fontanals. Sortint del Golf, trobem una altre encreuament. Seguim recte en direcció Sanavastre.

Direcció Sanavastre
Des d’aquest encreuament fins a Sanavastre hi ha uns 2,6 quilòmetres. Arribem al poble i dins el nucli urbà girem a la dreta en direcció al riu Segre.
Sanavastre

Sortint del poble en direcció al Segre, acaba el tram asfaltat i continuem fins el riu per creuar-lo pel Pont de la palanca del Segre. Anys enrere una de les úniques connexions entre la part obaga i la solana de la vall. Som a la part més baixa del recorregut. A partir d’ara comencem a pujar (molt suau, casi no ho notem).

Pont de la palanca del Segre

Passat el pont, tombem cap a la dreta i seguim paralels al riu (a contracorrent).

Direcció Ger

Continuem amb el Segre a la nostra dreta 1,5 quilòmetres fins el següent desviament. En aquest tram, segons l’època de l’any, podem trobar un basalt d’aigua de dimensions considerables. En el desviament, trobem un petit pont a la nostra esquerra. Seguim en direcció Ger.

Petit pont en direcció Ger
A la propera intersecció, trobem el Camí de Sant Jaume. Girem a la dreta i seguim el Camí en direcció Bolvir. El trajecte continua en ascens suau però constant.

Camí de Sant Jaume

Trobem un altre desviament. Seguim pel Camí de Sant Jaume per arribar a Bolvir.

Direcció Bolvir pel Camí de Sant Jaume

Uns 2 quilòmetres més endavant tornem a trobar camí asfaltat. Seguim recte i anem directament a Bolvir.

Tram asfaltat fins a Bolvir

Arribem a la carretera N-260 que ve de la Seu d’Urgell i amb molt de compte circulem en direcció Puigcerdà fins la sortida de Bolvir on travessarem la carretera pel desviament en direcció a la Torre del Remei.

Bolvir
Desviament a la Torre del Remei

Un cop hem travessat la carretera, seguim pel camí Reial de Bolvir i comencem una forta pujada però no molt llarga, que finalitza a l’alçada de l’Ermita del Remei.

Ermita del Remei

Al costat de l’ermita hi ha un banc i una font per refrescar-nos i descansar una mica si volem. L’ermita és de principis del segle XX.
Seguint el camí Reial tot recte arribem a Puigcerdà entrant pel Pont de Sant Martí (de construcció gòtica, segle XIV). Des de l’Ermita del Remei fins el Pont de Sant Martí hi ha quasi 3 quilòmetres.

El Pont de Sant Martí

Passem el pont i continuem pel carrer Pont de Sant Martí fins la rotonda. Seguim recte per passar per sobre el pont de les vies del tren.

Rotonda del carrer Pont de Sant Martí

Passat el pont, uns 200 metres més endavant trobem un encreuament, seguim per la dreta continuant pel mateix carrer.
Les vies del tren queden a la nostra dreta i al fons ja veiem l’estació de tren de Puigcerdà, on acaba el recorregut.

Estació de tren de Puigcerdà (El Transpirinenc)

A la plaça de l’Estació finalitza la nostra ruta. Hem circulat per la part solana i obaga de la vall, a banda i banda del riu Segre. Un circuit fàcil amb un nivell d’exigència fàcil-moderat.

Podeu descarregar-vos la ruta en el següent enllaç https://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=19273247